Focus on TV: Programming and Production Planning

This course offers an overview of the Austrian and European TV market from the viewpoint of program content and costs. Principles of annual program planning, structural planning, operation scheduling, cost planning in TV and in convergent contexts will be outlined, and format development in in-house productions and commissioned productions will be illustrated.

Mode of delivery

face to face

Type

compulsory

Recommended or required reading and other learning resources/tools

Österreichisches Filminstitut (2010), Filmwirtschaftsbericht, facts + figures.Wien.
Europäische Audiovisuelle Informationsstelle (2010): Film, Fernsehen und Video in Europa, 3 Bd., Strasbourg.
Eick, D. (2007): Programmplanung. Die Strategien deutscher TVSender, Uvk, Konstanz.
Stadler, E. (2008), Die strategische Planung von Fernsehsendungen. Möglichkeiten der Erfolgsoptimierung durch medienwissenschaftliche und ökonomische Ansätze. Uvk, Konstanz.
Thomaß, B. (Hg) (2007): Mediensysteme im internationalen Vergleich. Uvk, Konstanz.
Hennig-Thurau, T. (2009): Die deutsche Filmindustrie im 21. Jahrhundert. Karstens, E., Schütte, J., (2009). Praxishandbuch Fernsehen: Wie TV Sender arbeiten. VS-Verlag, Wiesbaden.
Goldman, W. (1999): Das Hollywood-Geschäft. Bergisch Gladbach.
Keime, A. (2007): Unterhaltung im deutschen Fernsehen, Programmangebote und Nutzungsstrukturen, Vdm Verlag Dr. Müller, Saarbrücken.

Planned learning activities and teaching methods

Applied methods including macro and micro levels of teaching. Macro methods are case studies and analyses. Micro methods are keynote lectures, examples and discussions. Students work in the plenum.

Assessment methods and criteria

Immanente Leistungsfeststellung (Mitarbeit und Arbeitsaufträge) und Abschlussprüfung

Prerequisites and co-requisites

none

Infos

Degree programme

Film-, TV-, & Media Production (Bachelor)

Cycle

Bachelor

ECTS Credits

3.00

Language of instruction

German

Curriculum

Full-Time

Academic year

2024

Semester

4 SS

Incoming

Yes

Learning outcome

After the successful completion of this course the students will be able to analyze the structure and program profile of Austrian and European stations as well as to assess different TV formats, channels and their cost structure.

Course code

0702-11-01-VZ-DE-38